Nabízíme k přečtení brožurku
Soužití či soužení? aneb milující ušlechtilá duše a bratr osel, kterou napsal P. Marek Dunda a kol. a před lety vydal tiskový apoštolát A.M.I.M.S.....
Často se setkáváme s lidmi, kteří nepřijímají sami sebe. Spíše můžeme říci, že jim nepadl do oka vlastní bratr osel. Nejsou spokojeni se svou postavou, barvou očí či vlasů, se svými schopnostmi, vadí jim, že jsou muž nebo žena, a ještě mnoho dalšího, co nejsou ochotni přijmout. A tak se to pro ně stává pokušením, u kterého stráví mnoho času a přehlédnou, že se jedná o něco zcela nepodstatného (19). Pozor! Skutečná krása je krásou srdce a hloubkou bytosti. To nepřehlédněme. (20) Bratra osla jsme dostali proto, aby naše ušlechtilá milující duše mohla účinně projevit svoji dobrotu, a tak se dostala do nebe. Pokušení spočívá v tom, že člověk se bude zaobírat tím, že chtěl mít jiného bratra osla a zapomene na to, že do nebe se dá dojít i s bratrem oslem, který je nemocný, který není tak mrštný jako ostatní, je méně inteligentní či méně "krásný". (21)
V této fázi je třeba zmínit skutečnost, že Bůh dobře ví, co dělá. Každému dal správného bratra osla na to, aby se jeho milující ušlechtilá duše mohla na tom "povoze" dopravit do nebe.
Jestliže někdo nepřijímá sám sebe, svého bratra osla, pak se jedná o mimořádně nebezpečné pokušení, za kterým vlastně stojí nedůvěra k Boží lásce. Takový nespokojený člověk vlastně říká: "Já nevěřím, že to Pán Bůh se mnou myslí dobře, když mi dal hnědé oči místo modrých." Pán Bůh dobře věděl, co pro tebe bude stačit, aby ses mohl dostat do nebe. Moc dobře věděl, v jakém bratru oslovi dostane tvá milující ušlechtilá duše největší šanci dorůst k dokonalosti. (22) Co ti Bůh nedává, to nepotřebuješ! A platí to i naopak: Co ti Bůh dává, to je dobré! Zvlášť mladí často dají na to, aby byli stejní, jak ti druzí. Pokud v něčem jejich bratr osel vybočuje z řady, cítí se méněcenní a zdá se, že jejich život ztrácí hodnotu. A ono je to jinak: Bůh každého stvořil originálně a pro každého vybral bratra osla, který je mu zcela přiměřený a je mu darovaný s láskou. Zde platí výzva využít tuto originalitu tak, aby i takto byl oslaven Bůh- "Buď sám sebou!"
Musíme však také přiznat, že někteří dostali od Pána Boha mimořádné obdarování. Máme teď na mysli to, že dostali bratra osla, se kterým se rychleji dá přibližovat dokonalosti. Možná, že si teď čtenáři představují bratra osla krásného, inteligentního, atraktivního, avšak to zde na mysli nemáme. Máme na mysli tzv. "bratra osla za více bodů", například tlustého (23).
Tento pojem "bratr osel za více bodů" může mnohým pomoci k řešení i životních problémů. Uveďme malý příklad: Představme si, že člověk jede ráno autobusem do práce. Kdy je to člověk, který má běžného bratra osla, podle námi smýšleného nebeského bodování dostane za tuto cestu jeden bod, bude-li se chovat slušně. Má tedy jeden bod do nebe. Úplně jiné je to s člověkem, který má bratra osla za více bodů. Už cesta na zastávku ho vysiluje mnohem více a pokud v této chvíli zachová klid, pak má připsaný bod k nebeskému bodování za trpělivost. Po cestě si ještě většinou vyslechne narážku někoho, kdo se pustí do komentování širšího vzhledu jeho bratra osla. Pokud i v této chvíli zachová klid, vlídnost a nepustí se do oplácení a pomodlí se za toho, kdo se mu posmíval, získává jeho milující ušlechtilá duše další body pro nebeské bodování. Další problém nastává, když se má dostat do autobusu, který bývá ráno dosti plný. Nejenom, že svým tlustým bratrem oslem za víc bodů způsobí ještě větší tlačenici, ale je pro něho i těžší udržet stabilitu v přeplněném provozu, kdy se rychle střídá jízda a nečekané brždění. Pokud i v této chvíli zachová klid, pohodu, omluví se za nedopatření, které svým bratrem oslem zapříčinil, jeho nebeské bodování utěšeně narůstá a milující ušlechtilá duše se rychlým tempem posunuje směrem k dokonalosti.
(24) Je fak, že nikdo z nás si bratra osla nevybral. A proto, i kdyby někteří z nás toužili, aby měli bratra osla "za víc bodů", nedosáhnou toho tím, že si například vybudují "pivní mozol." (25)
Zde by se nejednalo o více bodovaného bratra osla, ale o poškození zdraví bratra osla, které není ctností, ale hříchem. Když se vrátíme k našemu příkladu ranní cesty autobusem, mají to lidé, kteří mají bratra osla za víc bodů, spojeno s mnoha výhodami. Člověk s normálně bodovaným bratrem oslem tak rychle tolik šancí nedostane. Paradoxem je, že právě často lidé s lépe bodovaným bratrem oslem si neuvědomují jeho výhody. Jsou nespokojení, a tak promeškávají jedinečné příležitosti, které jsou jim už přirozeně Pánem Bohem nabídnuty. Na mysl jim nepřijde, že mohou poměrně brzy bez vyhledávání nějakých mimořádností dosáhnout vrcholných stupňů dokonalosti.
Právě zde by se měl každý majitel bratra osla lépe zamyslet, zda i on v něčem nedostal šanci mít bratra osla za víc bodů. Pokud nalezne nějaký bodový bonus, ať nepřestává za to Pánu Bohu děkovat a radostně toho využívá. Také bychom chtěli povzbudit ty, co stále reptají a nejsou spokojeni s tím, jakého dostali bratra osla. Ať si uvědomí, že od nich není hezké takto Pána Boha urážet. Vždyť On je tím nechtěl potrestat či ublížit jim, ale dát jim šanci, aby skrze obratra osla za víc bodů lépe směřovali k pokroku.
(19)Představme si děti, které chtějí hrát hru Člověče nezlob se. Začnou se mezi sebou dohadovat, kdo bude mít červené figurky. Chtěli by je všichni (možná je v tom souvislost, že tuto barvu mají v "krvi"). Tyto děti jsou schopny se spolu dohadovat, vyčítat si a dokonce někdy dojde k tomu, že si spolu nehrají jen proto, že na někoho tyto figurky nevyšly. A přitom úplně pozapomenou, že smyslem hry není hrát s červenou nebo zelenou figurkou, ale naopak s tou figurkou, kterou mám a hrát tak, abych došel čestným způsobem co nejblíže do cíle.
(20) Prosvítající krása duše děla krásného člověka.
(21) Krása je relativní pojem a mluvit o kráse u zvířete osla je něco jiného ze stránky oslice, která si ho prohlíží a z pohledu znalce zvířat, který objektivně posoudí relativní krásu. Neméně ošidné je posuzovat krásu lidských bratrů oslů.
(22) I zde je však třeba jasně rozlišit: zda mám bratra osla za více bodů tak, že jsem to sám nezavinil a už to nemohu ani změnit- pak v tomto případě v plném slova smyslu platí celý následující text o tom, jak mám pokojně a pokorně snášet všechny mimořádnější těžkosti spojené s tímto poznamenaným bratrem oslem. Život s takovýmto bratrem oslem, pokud je přijatý s důvěrou v Boží lásku, může být účinnou cestou k dokonalosti. Co nemohu změnit, tím se nemám trápit, ale mám toho využít. - Zde můžeme vzít v úvahu, že jsme sice nezavinili to, že náš bratr osel je nějakým způsobem výjimečný (poznamenaný- za víc bodů), ale časem snad bude možné správným přístupem bratru oslovi něco z tohoto poznamenání přirozenou cestou uvést do stavu blízkého harmonii. Pak je nositel takovéhoto bratra osla povinen nastoupit cestu k proměně této situace k normálu. Dokud se nepodaří dosáhnout oné proměny, pak zcela platí bod číslo jedna. V tomto případě chceme varovat před přístupem: "Už s tím nenadělám nic. (NN)!" Pokud si je majitel onoho bratra osla vědom, že by bylo možno ještě něco zlepšit, jeho neochota a nezájem, pramenící z lenosti či jiné neřesti, by byla hříchem. - Do úplně jiné kategorie patří ti, kteří si svým nevhodným přístupem svého bratra osla nějak pokazili. Jejich bratr osel teď zdánlivě vypadá jako by to byl bratr osel za víc bodů. Může to být bratr osel nějak poznamenaný (např. nevhodně potetovaný), nemocný (rakovina způsobená kouřením, závislý (například nepřiměřená závislost na kávě), atd. Zde je třeba nejprve správně rozpoznat, že není třeba nikomu nic vyčítat, jen si uvědomit svou chybu vůči Pánu Bohu, když on mi propůjčil bratra osla, který byl v pořádku a já jsem ho nevhodným přístupem do menší či větší míry pokazil. Z toho vyplývá, že je zcela zbytečné a samozřejmě i nevhodné naříkat nad tím, jak to já mám těžké. Dále je třeba zvážit, jak za to dělat pokání. Jistě je dobré promyslet i možnost, zda by nešlo ještě něco napravit. V případě, že náprav je v nedohlednu, platí bod číslo jedna. I když zde je třeba trvale mít na mysli, že můj jako by více bodovaný osel pro mě může být spíše šancí k pokání za to, že jsem tento krásný Boží dar nevhodným zacházením pokazil a ne nějakou mimořádnou šancí získat ještě nějaké zásluhy tak, jak je to u těch, kteří si svého bratra osla sami nepokazili, ale už ho dostali od Pána Boha jako bratra osla za víc bodů. I když ani v tom třetím příkladu při pravdivém a pokorném postoji majitele bratra osla s ohledem na mimořádné Boží milosrdenství nemůže vyloučit šanci získat velké Boží milosti.
(23) Zde však nemůžeme zůstat jen u tlouštíků, můžeme zařadit i všechny ty, kteří výrazně vybíhají z jakési normality, kterou bychom u bratra osla čekali. Například: lide s delším vedením, lidé nešikovní, lidé s tělesnou vadou, mentálně postižení nebo jenom ti, kteří se pro určitý rys svého bratra osla stávají terčem nezdravé pozornosti či posměchu.
(24) Zde je ovšem třeba také varovat, tak jak skrze bratra osla za víc bodů může milující ušlechtilá duše rychleji získávat pomyslné body pro nebeské bodování svou trpělivostí, láskou, milostí, pokorou, podobně může také rychleji ztrácet, když v těchto nabízených šancích skrze bodovaného bratra osla se nechá vyprovokovat a tak se šance nejenom nevyužijí, ale dokonce promění ve velké ztráty skrze neochotu, nelaskavost, podrážděnost, atd...
(25)Slangově obezita u alkoholiků
Brožurku je možno si objednat za doporučený příspěvek na tisk
10 Kč + poštovné na adrese:
Tiskový apoštolát A.M.I.M.S.
Náměstí 20,
Vranov nad Dyjí 671 03,
tel. 515 296 384, email: apostolat@fatym.com