Nabízíme k přečtení další kapitolu z brožurky
Soužití či soužení? aneb milující ušlechtilá duše a bratr osel, kterou napsal P. Marek Dunda a kol. a před lety vydal tiskový apoštolát A.M.I.M.S.....
Obdobně můžeme pohlédnout podrobněji na různé hříchy. Pro zajímavost se omezíme pouze na sedm hlavní hříchů:
Pýcha (superbia) je nepřiměřeně vysoké mínění o sobě samotném. Už na první pohled je vidět, že toto by milující ušlechtilá duše nechtěla. Nemá, na co být pyšná, a chce být pokorným a věrným obrazem dobrého Boha. Zato bratr osel má snahu sám, sebe považovat za hodně důležitého. Částečně je to dáno už tím, jak je stvořen- k udržení jeho života potřebuje totiž nějakou péči, ale nebezpečí je ukryto v tom, že má sklon vyžadovat péči a pozornost mimořádnou. Ten, kdo to rozliší, snadno rozpozná, kdo za jeho touhou stojí. Zda je to touha milující ušlechtilé duše, nebo bratra osla, který sleduje jen pozemské zájmy. Když se to správně pojmenuje, člověk pak snadněji překoná tento sklon a může bezpečně rozpoznat, co stojí za jeho snahami.
Lakomství (avaritia) je nezřízená touha něco vlastnit jen pro sebe. Už na první pohled je patrné, že milující ušlechtilá duše má touhy zcela opačné. Ta k sobě nepotřebuje nic připoutávat, ta si je vědoma toho, že všechno, co vlastní, ráda použije k tomu, aby se rozdělila a posloužila druhým. Naopak touhy spojené s bratrem oslem vedou k tomu, co nejvíc se zabydlet tady na zemi. Paradoxně bratr osel stejně jednou zemře, a tím přijde o všechno bohatství, které nashromáždil.
Smilstvo (luxuria) je nepřiměřené upíná se na nečisté žádosti těla. I zde je to záležitost v první řadě bratra osla. Nečisté myšlenky, pohledy, řeči a konečně i skutky jsou spojeny s nesprávným vztahem k lidskému tělu. Krása a přitažlivost lidského těla pomíjí. Touhy bratra osla v tomto směru vedou člověka k tomu, aby se zabýval nemravnostmi. Naproti tomu milující ušlechtilá duše touží po čistotě, čistých myšlenkách, po čistém pohledu na sebe i na druhé. Správné rozlišuje, co je přiměřené ve vztahu k bratru oslovi, ať už k svému nebo cizímu, a naopak co zdravé není.
Závist (invidia) je vlastně zármutek nad něčím dobrým, co patří bližnímu. Je to hřích křesťanů nedůstojný (33), protože milující ušlechtilá duše je plná přejícnosti, radosti nad dobrem druhého. Tak je snadné rozpoznat, že i za tímto hříchem stojí zpočátku nezřízená touha bratra osla, aby ostatní byli horší než on a aby měli méně než on. Je důležité nejen tyto skutečnosti rozpoznat, ale také jasně a rázně se vůči nim postavit!
Nestřídmost (gula) je nepřiměřené používání pokrmů, nápojů a vůbec jakékoliv přehánění v něčem, co je sice dovolené a příjemné, ale překročení správné míry se stává hříchem. zde jde vyloženě o hřích, který se týká bratra osla. Nejenom, že je mu příjemné, když se přejí, přepije, a když si dopřává víc než je dobré, ale škodí si tím i na zdraví, a tím pak v budoucnu bude schopen méně sloužit milující ušlechtilé duši.
Hněv (ira) je nespravedlivé rozčilení mysli, dokonce někdy s nádechem pomstychtivosti. Milující ušlechtilá duše se jistě zlobit nechce. Tento hřích je do jisté míry spojen s pýchou. Člověk se považuje za tak důležitého, že se klidně rozhněvá, když něco není tak, jak si představoval. Milující ušlechtilá duše má v této chvíli uklidňovat bratra osla, aby se nepovažoval za tolik důležitého a aby člověk pak dokázal vše řešit s mírností.
Lenost (pigritia) je spojena s nechutí vykonávat své povinnosti a starat se o dobro duchovní i hmotné. Základní touhou milující ušlechtilé duše je růst v lásce a být užitečná, obětovat se pro druhé. Zcela odlišnou touhu má bratr osel. Z toho pak plynou všelijaké tendence odkládat něco dobrého, odfláknout nějakou činnost, vyhledávat činnosti snadnější a příjemnější a vyhýbat se namáhavějším a podřadnějším pracím. Milující ušlechtilá duše bytostně touží po konání dobra, proto je jí lenost něčím cizím.
(33) Tím nechceme tvrdit, že by ostatní hříchy byly křesťana důstojné. Vždyť i zde plně platí oblíbené heslo našich dětí: "Hřích je náš nepřítel, táhne nás do pekel."
Brožurku je možno si objednat za doporučený příspěvek na tisk
10 Kč + poštovné na adrese:
Tiskový apoštolát A.M.I.M.S.
Náměstí 20,
Vranov nad Dyjí 671 03,
tel. 515 296 384, email: apostolat@fatym.com