Nabízíme k přečtení další kapitolu z brožurky
Soužití či soužení? aneb milující ušlechtilá duše a bratr osel, kterou napsal P. Marek Dunda a kol. a před lety vydal tiskový apoštolát A.M.I.M.S.....
Lidé, kteří přehlédli důležitost milující ušlechtilé duše, věnují svou hlavní pozornost bratru oslovi. Nejen, že dávají nepřiměřeně velký prostor, jak jsme již zmiňovali, jídlu, pití, spánku, odpočinku a dalším požitkům, ale chtějí z bratra osla vypěstovat jakéhosi bratra osla ideálního. Hlavním kritériem se jim stává tělesná krása. Nespokojují se s tím, jak jejich bratra osla směřuje Pán Bůh, ale upravují si ho po svém. Někteří bratra osla malují kolem očí, na "pyscích", někteří věnují nepřiměřenou péči "hřívě" a "srsti". Nezdravě ho přetěžují v posilovnách, jindy ho zase trápí hladem, a tak bratr osel, který má sloužit k tomu, aby se zviditelnila milující ušlechtilá duše, se stává jednou velkou maskou. Bratr osel už není pro milující ušlechtilou duši dobrým spolupracovníkem, ale sám se stává karikaturou toho, co z něho chtěl mít Bůh, když ho tvořil. (28)
Za zmínku stojí i nemoudré chování těch, kteří svého bratra osla tak vysilují a vyčerpávají, ať už prací či nepřiměřeným aktivismem, že se z něj postupně stává "troska" (29.30) Bratra osla máme pouze propůjčeného. Máme ho využít, ale moudře, protože i z toho, jak jsme ho využili, jak jsme s ním zacházeli, jednou budeme skládat účty před tím, kdo nám ho propůjčil- před Pánem Bohem.
(28)Někteří například barví svému bratru oslovi vlasy. Jistá osoba říkala, že to dělat musí, že k tomu má vážný důvod. Později se ukázalo, že tím vážným důvodem bylo, že jí začaly šedivět vlasy, a ona to chtěla před ostatními zamaskovat a vytvořit zdání, že nestárne a že vše je jako dřív. Máme-li v této brožuře přispět k správnému rozlišování, dovolíme si to zde naplno nazvat "zamýšlenou přetvářkou." přetvářky se totiž dopouští ten, kdo chce svým jednání vyloženě uvést druhé do nepravdivého zdání. Jestliže někdo takto postupuje, pak se těžko dá hovořit o tom, že je to příklad hodný následování, ale spíše důvod k vážnějšímu zamyšlení a k přehodnocení postojů a chování. Stárnutí samo o sobě není ničím špatným a je to něco, co je v souladu s Božím stvořením. Proto i projevy stárnutí nemají člověka vést ke snaze je falešně zamaskovat, ale k ochotě je přijmout, naučit se žít s průvodními jevy stáří a se vším co život přináší a překonat vše odevzdaností do vůle Boží. Za přetvářkou totiž může stát falešná sebeláska a neochota podřídit se vůli Boží, která se projevuje i skrze příznaky stárnutí. U člověka samotného, pokud takto žije delší dobu, to může mít za následek to, že přehlédne, že již není nejmladší a nevěnuje se závažnějším myšlenkám, které mají stárnoucího člověka vést k dobrému završení života, které v neposlední řadě spočívá v dobré připravenosti na to, aby člověk obstál před Božím soudem. Člověk věkem pokročilý, který si hraje na mladého, vlastně obelhává nejenom druhé, ale i sám sebe a může se takto vystavovat i reálnému nebezpečí, že promešká čas stárnutí, který je časem milosti k získání milostí, které měl Bůh pro něho ve stáří připravené. Připomeňme ještě, co je to mládí. Mládí samo o sobě je nezávislé na čase. Je to vlastně stav duše. Je to pohled, kterým člověk přijímá život a svět. Mezi lidmi můžeme rozlišit dvojí: jsou zde ti, co mají život před sebou a ti, co mají život za sebou.
(29) Trefně to charakterizoval jeden z našich současníků, když řekl: "Jsou dnes lidé, kteří si zničí zdraví jenom proto, aby získali peníze a pak všechny své peníze vynaloží na to, aby získali aspoň trochu zkaženého zdraví zpět."
(30) Jistě by stálo za to změnit i špatné zacházení s bratrem oslem v případě ,že se člověk ničí tzv. "blbou" myšlenkou.
Brožurku je možno si objednat za doporučený příspěvek na tisk
10 Kč + poštovné na adrese:
Tiskový apoštolát A.M.I.M.S.
Náměstí 20,
Vranov nad Dyjí 671 03,
tel. 515 296 384, email: apostolat@fatym.com