Nabízíme k přečtení brožurku
Soužití či soužení? aneb milující ušlechtilá duše a bratr osel, kterou napsal P. Marek Dunda a kol. a před lety vydal tiskový apoštolát A.M.I.M.S.....
Je na čase, abychom ještě zmínili skutečnost, která je sice zcela zřejmá, nicméně může být opomíjena: Jak to dopadne s milující ušlechtilou duší a jak s bratrem oslem? U milující ušlechtilé duše jsme to zmínili už dříve. Ta je nesmrtelná a po smrti bratra osla předstoupí před Boží soud a Pán Bůh ji spravedlivě odmění (nebo potrestá) za to, jak se projevovala v době, kdy byla v bratru oslovi. Pro milující ušlechtilou duši je tedy přechodný pobyt v bratru oslovi rozhodujícím kritériem, které ovlivní celou její věčnost. Naopak pro bratra osla vlastně o nic nejde. Ten zemře a v lepším případě bude umístěn do tzv. "dřevěného spacáku" (16) a pohřben do země, v horším případě bude jeho existence ukončena jiným třeba "vřelejším" způsobem. A tímto pro něho všechno končí. (17)
Milující ušlechtilá duše je nesmrtelná a bude žít věčně a bratr osel je smrtelný a má zde být pro milující ušlechtilou duši tím, kdo jí pomůže získat mnoho zásluh pro věčnost. Je zřejmé, že je třeba podle této skutečnosti srovnat životní hodnoty a životní rozhodování.
Není tedy priorita to, co chce bratr osel, ale to, co prospívá milující ušlechtilé duši. Milující ušlechtilá duše ve svém konečném záměru touží po spáse, naopak bratr osel je jí v tom ochoten pomoci jen natolik, jak ona sama jej k tomu využije. Bratr osel samovolně aktivitu vyvíjet nebude. Naopak se nebudeme divit, když se touhy bratra osla stanou pastí, někdo dokonce i překážkou pro postup milující ušlechtilé duše k věčnému cíli. Ne, že by jí v tom bratr osel chtěl cíleně bránit, ale jeho touhy jsou tak výrazné, že se snaží, aby v tomto soužití on převážil.
Zajímavé je popřemýšlet i nad tím, kolik běžný člověk věnuje denně času péči o milující ušlechtilou duši a kolik času věnuje péči o bratra osla.
Jak se pečuje o milující ušlechtilou duši? Modlitbou, rozjímáním, nasloucháním Božímu slovu, účastí na bohoslužbě, dobrými skutky, úkony lásky vůči bližnímu, cvičením v pokoře a ctnostech, potíráním nevhodných sklonů, nedobrých návyků- zlozvyků a špatných žádostí, atd.
A jak se pečuje o bratra osla? Krmením, odpočinkem, spánkem, mytím, odíváním, česáním, atd. To všechno ve správné míře je dobré. Nikdo by vás nechtěl nutit, abyste vašemu bratru oslovi nedali najíst. To by pak byl hřích ubližování na zdraví! Podobně by tomu bylo u těch, kteří by nedopřáli svému bratru oslovi dostatek spánku. Ale je třeba varovat před jakýmkoliv přeháněním. Můžeme se jen rozpomenout, jak to jen ve skutečnosti bývá. Nejenom, že se bratr osel přiměřeně nakrmí, ale on se nechá dokonce přežrat. Pak z toho má bratr osel potíže, kazí se i jeho zdraví a už vůbec nemluvíme o vzhledu, kterému to také nepřidá. (18) Když jsme u toho krmení, i zde je nebezpečí, že bratr osel je krmený ne standardní stravou tak, jak by se slušelo, ale něčím, co bychom mohli označit jako nadstandard. Jak to vypadá dál, O tom více pohovoříme v kapitole: Špatná péče o bratra osla. Zde jenom podtrhneme, že bratru oslovi by se mělo vycházet vstříc jeho touhám tak, jak to pěkně vystihuje latinské úsloví: "Tantum-quantum" (natolik-nakolik). Dát mu tolik, kolik je nezbytně nutno. Dát mu takovou kvalitu, jaká je nezbytně nutná. Nezanedbávat, ale zbytečně nepřehánět.
(16) Slangové označení pro rakev
(17) Ne tak docela, podle učení Církve v Credu vyznáváme: věřím v těla vzkříšení." Tzn. že při posledním soudu každý z nás bude mít své tělo, ale oslavené.
(18) Tím, že jeden bratr osel má větší potřebu než je zdrávo, tím se zvyšuje i spoluzodpovědnost, která by se měla projevit solidaritou jeho majitele vůči těm bratrům oslům, kteří na jiných místech naší zeměkoule strádají právě nedostatkem přiměřeného příkonu.
Brožurku je možno si objednat za doporučený příspěvek na tisk
10 Kč + poštovné na adrese:
Tiskový apoštolát A.M.I.M.S.
Náměstí 20,
Vranov nad Dyjí 671 03,
tel. 515 296 384, email: apostolat@fatym.com